BIC views
Dodací doložky INCOTERMS®2020:
co musíte vědět
Obchodujete se zahraničím nebo se chystáte? Víte, jakou roli hrají dodací doložky při uzavírání zahraničních obchodních smluv?
Dodací podmínka INCOTERMS (International Commercial Terms) je důležitou náležitostí kupní smlouvy v mezinárodním obchodě. Určuje povinnosti prodávajícího a kupujícího, které souvisejí s dodáním a převzetím zboží. Dodací podmínka určuje zejména:
- způsob, místo a okamžik předání zboží kupujícímu;
- způsob, místo a okamžik přechodu nákladů a rizik z prodávajícího na kupujícího;
- další povinnosti stran při zajišťování dopravy, nakládky a vykládky zboží, průvodních dokladů, kontroly, pojištění, celního odbavení apod.
Dodací podmínka podstatným způsobem ovlivňuje cenu prodávaného zboží. Určuje výši nákladů, které hradí prodávající, a které zahrnuje do ceny zboží.
Obecná charakteristika
Dodací podmínka podstatným způsobem ovlivňuje cenu prodávaného zboží
Dodací doložky INCOTERMS jsou jednou z možností, jak vyjádřit dodací podmínky v kupní smlouvě a jejich použití v mezinárodním obchodě jednoznačně převládá. Pouze při obchodování na americkém kontinentě nebo se subjekty z amerického kontinentu se můžeme řídit pravidly vydanými Obchodní komorou Spojených států v roce 1941, jedná se o tzv. RAFTD (Revised American Foreign Trade Definition).
Výkladová pravidla INCOTERMS stanovuje Mezinárodní obchodní komora v Paříži již od roku 1936. Jednou za čas aktualizuje a vydává novou sadu výkladových pravidel. Naposledy v roce 2019, kdy byla publikována výkladová pravidla označená INCOTERMS®2020, která jsou účinná od 1. 1. 2020. Ty si v následujícím textu představíme. Zabývat se budeme pouze těmi aspekty, které mohou mít vliv na uplatňování DPH či aplikaci celních předpisů při provádění zahraničního obchodu se zbožím.
Základní aspekty dodacích doložek
- Výkladová pravidla INCOTERMS nemají povahu právní normy, nejedná se o právní předpis. To znamená, že dodací doložka se stává právně závaznou, až když se na ní smluvní strany kupní smlouvy dohodnou a implementují ji do kupní smlouvy.
- Výkladová pravidla INCOTERMS neřeší otázku přechodu vlastnictví ke zboží, ale pouze otázku přechodu nákladů a rizik. Jakmile prodávající v dohodnutém místě dodá kupujícímu, nepřechází na kupujícího vlastnické právo k dodanému zboží. Prodávající dodává zboží kupujícímu pouze k dispozici, převádí na něj pouze dispoziční právo (právo se zbožím nakládat). Otázka přechodu vlastnictví ke zboží musí být v kupní smlouvě řešena odděleně od dodací doložky, samostatným smluvním ujednáním.
Jak správně uvést ve smlouvě dodací doložku
Zkratka nestačí, dodací doložka definuje i místo dodání zboží. Musíte tedy doplnit identifikaci místa, kde se má zboží dodat. A protože platné jsou všechny dodací doložky a nové nenahrazují ty staré, je nutné uvést, z jakého výkladu/roku doložku máte na mysli.
Např. FCA Plzeň INCOTERMS 2020 a FCA Plzeň INCOTERMS 2010 jsou úplně jiná ujednání.
Pozor! Nestačí napsat jen FCA Plzeň 2020! Dodací doložky INCOTERMS nejsou jediné dodací doložky na světě (i když v Evropě jsou jistě preferované). Třeba dodací podmínky používané v USA a Mexiku se označují RAFTD (Revised American Foreign Trade Definition) a definují následující dodací doložky: EX, FOB, FAS, C &F, CIF, Ex Dock.
Seskupení do kategorií
Dodací doložky jsou seskupeny do 4 kategorií označených velkým písmenem (zkratky doložek) podle rozsahu povinností na straně prodávajícího.
Kategorie E
Nepoužívejte doložku EXW – zapomeňte, že existuje!
Kupující odebírá zboží v závodě prodávajícího. Prodávající musí zboží zabalit způsobem obvyklým pro daný typ a umístit ho u něj v závodě na obvyklé místo (rampa, plot, dvorek). Tím má splněno, zboží je dodáno. Tato doložka je v praxi téměř nepoužitelná a NENÍ URČENÁ pro zahraniční obchod. V zahraničním obchodě přímo porušuje kupní smlouvu. Obchodníci ji paradoxně milují a nikdo neví proč. Naše doporučení: “Zapomeňte, že existuje!”
Kategorie F
Prodávající nezajišťuje hlavní přepravu, nesjednává přepravní smlouvu – je jen vyzván, aby dodal zboží k dispozici v dohodnutém místě. Tam předá do péče dohodnutého dopravce a to tak, že prodávající je povinen zajistit vývozní formality a musí zboží naložit.
Kategorie C
je speciální, od ostatních doložek se liší tím, že se rozchází místo přechodu nákladů s místem přechodu rizik. Musí se identifikovat dvě místa, kde na kupujícího přechází náklady a kde rizika. Je to dáno tím, že prodávající zajišťuje přepravu, sjednává smlouvu a platí tarifní poplatek. Ale v průběhu přepravy mu už nemůžou vzniknou rizika. Z pohledu prodávajícího jsou nejvhodnější doložky CPT a CIP.
Kategorie D
definuje povinnost zboží odbavené pro vývoz dopravit co nejblíže ke kupujícímu – teprve tam dodáváte. Prodávající nese většinový podíl nákladů a rizik.
Povinnosti prodávajícího a kupujícího
Všechny povinnosti jsou rozděleny mezi obě strany – prodávajícího (A) a kupujícího (B). Vždy se rozdělují všechny (A1–B10), ale různě se mění v závislosti na zvolené dodací doložce.
A1/B1 Všeobecné povinnosti
A2/B2 Dodání/Převzetí
A3/B3 Přechod rizik
A4/B4 Přeprava
A5/B5 Pojištění
A6/B6 Dokumenty
A7/B7 Celní odbavení
A8/B8 Kontrola, balení, značení
A9/B9 Dělba nákladů
A10/B10 Oznámení a avíza
Existuje jedna náležitost kupní smlouvy, kterou INCOTERMS neřeší, ale se kterou úzce souvisí, a to je termín dodání. Sjednává se odděleně od dodací doložky. První vazba termínu a dodací doložky je logická – termín dodání se musí vázat na určitě místo, kde vzniká povinnost kupujícímu zboží dodat. Tady se ukazuje nesmyslnost doložky EXW: nemůžete se zavázat, že zboží bude k nějakému datu v závodě kupujícího, protože podle ustanovení doložky vy dodáváte zboží ve své firmě.
Druhá vazba je možná ještě důležitější. Termín dodání sjednaný ve smlouvě není závazný pouze pro prodávajícího, ale i pro kupujícího. Kupující se zavazuje v dohodnutém místě předání zboží převzít.
Dodací doložky pro všechny typy dopravy
Výkladová pravidla INCOTERMS®2020 definují 11 dodacích doložek rozdělených do dvou základních skupin dle druhu dopravy.
Detailní přehled a popis všech dodacích doložek včetně důležitých informací, zda povinnosti a rizika nese kupující nebo prodávající, najdete jako soubor ke stažení na konci článku.
Dodací doložky, které jsou vhodné pro všechny typy dopravy, jsou následující:
- EXW: Ex Works “Ze závodu” (ujednané místo)
- FCA: Free Carrier “Vyplaceně dopravci” (ujednané místo)
- CPT: Carriage Paid To “Přeprava placena do” (ujednané místo určení)
- CIP: Carriage and Insurance Paid (To) “Přeprava a pojištění placeny do” (ujednané místo určení)
- DPU: Delivered at Terminal “S dodáním vyloženo” (uveďte místo určení)
- DAP: Delivered at Place “S dodáním do určitého místa” (uveďte místo určení)
- DDP: Delivered Duty Paid “S dodáním clo placeno” (ujednané místo určení)
Dodací doložky výhradně pro lodní dopravu
Dodací doložky INCOTERMS, které jsou určené výhradně pro lodní dopravu, jsou následující:
- FAS: Free Alongside Ship “Vyplaceně k boku lodi” (ujednaný přístav nalodění)
- FOB: Free on Board “Vyplaceně na loď” (ujednaný přístav nalodění)
- CFR: Cost and Freight “Náklady a přepravné” (ujednaný přístav určení)
- CIF: Cost, Insurance and Freight “Náklady, pojištění, přepravné” (ujednaný přístav určení)
Dodací doložky INCOTERMS®2020
Text byl připraven ve spolupráci s REINOHA consulting.
Duševní vlastnictví v malé a střední firmě: proč a jak jej chránit a jak jeho ochranu financovat
Na začátku máte nápad. Rozvinete ho, přidáte drobná vylepšení a najednou máte připravený nový, neokoukaný produkt. Už zbývá jen ho uvést na trh - český, nebo i ten zahraniční. Na co nesmíte zapomenout, jsou aspekty vztahující se k duševnímu vlastnictví. Chraňte si vaše nápady.
Celý článekUplatňování DPH při poskytování služeb v zahraničí
Podnikáte ve službách a poskytujete je i zahraničním klientům? Abyste mohli správně uplatnit DPH, je nutné správně identifikovat místo plnění. Přečtěte si, jak na to a na které aspekty si dát pozor.
Celý článek